۱۳۸۷ خرداد ۲۰, دوشنبه

دیش در قطار و کشتی

با سلام :

تا حالا برای شما پیش آمده که فکر کنید ببینید که چگونه در بسیاری از فیلمها داخل کشتی یا قطار شبکه های ماهواره ای نگاه می کنند و یا به اینترنت متصل شده اند و آیا این با واقعیت صدق می کند یا خیر؟

البته در ایران که برای تکنولوژی بیشتر هر روز می ریزند و دیشها را می گیرند و هنوز که هنوزه آخر ابتکار ساخت این دیش حلبی هاست برای ما کمی عجیب به نظر می رسد ولی این سیستم و تکنولوژی ممکن هست و در سراسر دنیا در بسیاری وسایل متحرک مورد استفاده قرار می گیرد.

و اما این سیستم ابتدا به مانند همیشه برای اهداف نظامی خلق شد که اولین بار در ناوهای عظیم جنگی مورد استفاده قرار گرفت چون همانطور که همه دوستان می دانند برای دریافت امواج ماهواره ای صحبت بر سر میلیمتر است که یا یک ذره حرکت دیش فرکانس را از دست می دهیم ولی این سیستم که طرح اولیه و ساخت آن را آقای Robert J. Matthewsاز لندن به اجرا در آورد بسیار پیچیده حساس بوده و طبق محاسبات دقیق الکترومکانیک طرح ریزی شده است به صورتی که به طور اتومات با ذره ای حرکت وسیله نقلیه اش تغییر افقی و عمودی می دهد و و مادام در حال حرکت می باشد و ماهواره مورد نظر را دبال میکند بدون اندکی تاخیر در گرفتن امواج در شکل زیر عکس یک نمونه از این دیش پیشرفته را برایتان میگذارم که بیشتر سیستم را درک کنید.

همانطور که در شکل ملاحظه می کنید ال ان بی این دیش به دلیل اینکه بر پایه روش کسگرین طراحی شده است در پشت دیش قرار می گیرد و با استفاده از این تکنیک سیگنالهای بسیار قوی و صافی دریافت می کند در حال حاضر شرکت Sea-Telتولید کننده عمده این دیشها می باشد که در ابعاد مختلف و کاراییهای متفاوت تولید می شود.

تنوع و قیمت محصولات شرکت با اندکی توضیح به شرح ذیل می باشد:

سری ساحلی با ابعاد 30 تا 80 سانت- سری های 04 با ابعاد 80 تا 150 و سری 97 با ابعاد 200 تا 360 سانتیمتر که برای دریافت باند سیاستفاده میشود و قیمتهایش هم برای یک سیستم ساده 30 سانتیمتری 4400 دلار تا 900000 دلار برای سیستم 360 سانتیمتری که معمولا در کشتیهای بزرگ برای تصویر و دیتا از 2 عدد سیستم 360 سانتی متری استفاده می شود.

در آخر جدا از خود دیش یک رسیور مرکزی که هم حکم گیرنده را دارد و هم کنترلر سیستم می باشد هم جز این پکیج می باشد که عکسش را در پایین می بینید که اتفاقا روی ماهواره هاتبردهم ست شده است .این توضیحات اندکی در مورد این تکنولوژی جالب و کار آمد بود اگر مشتاق بودید که اطلاعات دقیق تری هم می توانم بدهم.

منتظر پیامهای شما هستم خدا نگهدار.

هیچ نظری موجود نیست: