۱۳۸۷ خرداد ۲۰, دوشنبه

ال ان بی اپتیکال

دیگر زمان آن فرا رسیده که کم کم با کابلهای هم محور در سیستمهای دیجیتال خداحافظی کنیم همانند صنعت مخایرات و دیتا که از کابلهای مسی به فیبر نوری روی آوردند و تقریبا هم داره جا میوفته در اغلب کشورها ولی صحبت اصلی من بر سر ماهواره و... می باشد. در حال حاضر برای انتقال امواج از کابلهای هم محور استفاده می کنیم ولی به تازگی ایده و اختراع جدیدی ابداع شده و نمونه آزمایشی آن هم ساخته شده است نام این قطعه ال ان بی است البته نه همون ال خودمون بلکه یک ال ان بی اپتیکال مولد لیزر که خروجیش به فیبر نوری متصل میشود برای درک بهتر عکسش رو در زیر ببینید تا بریم سر توضیح

همانطور که مشاهده می کنید این یک نمونه اولیه از این نوع ال می باشد که ساخته شده است و اما تجهیزاتی که برای این سیستم نیازمند هستیم بجز ال ان بی یک مبدل یا کانورتور است که در شکل میبینید که از خروجی ال به وسیله فیبر نوری به این مبدل وصل میشود جدا از این ولتاژ مورد نیاز توسط یک منبع تغذیه ۵٠٠ میلی آمپر توسط همون کابل هممحور خودمون به ال متصل میشود و همین تنها کاری که انجام می دهیم اتصال یک رسیور دیجیتال معمولی به خروجی مبدل است توسط کابل هم محور و تمام.

حالا با خودتون می پرسید این همه زحمت و خرج چه فایده ای داره؟؟ اولین فایده این است که متراژ فیبر نوری هر چند متر هم که باشد افت بسیار بسیار اندک سیگنال دارد و دوم وسایل الکترومغناطیسی و.. هیچ نویزی بر روی این کابل ایجاد نخواهند کرد و سوم و مهمترین علت اختلاف بسیار زیاد قدرت سیگنال دریافتی است که در نمودار زیر روی جهت هاتبرد با یک دیش نود و در شرایط مساوی تست شده است و می توانید اختلافش را با یک ال معمولی به چشم ببینید.

البته این طرح به دلیل تازگی و خامی هنوز خیلی جای کار دارد ولی در آینده بسیار نزدیک شاهد ورود رسیور و ال هایی به همین سیستم حتی در داخل کشور خواهید بود مطمئن باشید.

من به شخصه خیلی طرح جالبی میدونمش و امیدوارم که به زودی کامل بشه امیدوارم که پست امروز هم به درد شما خورده باشه لطفا نظر و پیام یادتون نره. یا حق. خدانگهدار. فری ماهواره

هیچ نظری موجود نیست: